Філонова Олена Вікторівна, вчитель початкових класів, спеціаліст, стаж роботи на посаді 28 років
Тема:Рівняння. Розв′язування задач за допомогою рівнянь.
Знаходження невідомого доданка.
Мета: продовжувати знайомити з рівняннями; вчити складати і розв′язувати рівняння; показати спосіб знаходження невідомого доданка за допомогою рівняння; формувати вміння розв′язувати задачі за допомогою рівняння; розвивати творчі здібності, обчислювальні навички, увагу.
ХІД УРОКУ
І.КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
1.Перевірка домашнього завдання.
Завдання №99 (с.31).
- Скільки кілограмів фруктів привезли в другий ларьок?
- Прочитайте відповідь задачі.
- Якщо в умові задачі число 100 змінити на 110,а інші данні залишити без змін,то які зміняться відповіді задачі?
- Прочитайте складені приклади на додавання і розкажіть,як ви робили перевірку.
2.Усне опитування.
«Усна лічба»
Завдання №100 (с.31).
- Запишіть лише відповіді прикладів.
- Які цифри не використовували для запису відповідей? (0,1,4,7)
- Чи вистачить цих цифр, щоб зашифрувати слово «мінус»? (Ні, тому що цифр тільки чотири, а в слові п' ять різних букв.)
«Завдання на уважність»
- З кожного ряду чисел викресліть зайве число і поясніть, чим воно виділяється з ряду:
2, 4, 8, 10, 13, 16 (зайве число -13,воно непарне)
11, 21, 101, 43, 51, 71 (зайве число - 43, у нього в розряді одиниць стоїть цифра - 3, а в інших числах -1)
18, 21, 12, 9, 25, 39 (зайве число - 9, воно одноцифрове).
ІІ.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Підготовка до нового матеріалу
Настанова на увагу.
За давніх часів люди у своїй практичній діяльності не могли обходитися без математичних відомостей.
Колись була оголошена велика премія за книгу на тему: «Як людина без математики жила». Премія не знайшла господаря. Очевидно, жоден письменник не зумів зобразити життя людини, позбавленої будь-яких математичних понять. Люди з давніх-давен намагалися знайти спосіб, що дозволив би розв′язувати більшість задач незалежно від їхнього практичного змісту. Одним із таких способів виявилося застосування рівнянь. Вже в IXст. Мухаммедом аль-Хорезмі була написана перша книга про розв′язування рівнянь. Сьогодні ми теж спробуємо навчитися знаходити невідомі числа і розв′язувати задачі за допомогою рівнянь.
2. Повідомлення теми уроку.
Рівняння. Розв′язання задач за допомогою рівнянь. Знаходження невідомого доданка.
3.Пояснення нового матеріалу.
Бесіда.
Подивіться на рівняння, записані на дошці, і скажіть, що в кожному з них позначено буквою х.
х – 17 = 40
52 + х = 95
36 – х = 2
Згадайте, що називається рівнянням. Для тих, хто забув, Знайко приготував підказку - правило на с. 31.
Робота з підручником.
Завдання № 101 (с. 31.).
- Що в кожному з цих рівнянь невідомо? (Доданок)
- Як знаходимо значення х?
- Сформулюйте, як можна знайти невідомий доданок.
4. Первинне закріплення.
Складання рівнянь і нерівностей.
Завдання № 102 (1) (с. 32).
- Розгляньте запропоновані схеми.
- Які знаки арифметичних дій можна поставити між числом і буквою?
- Чим остання схема відрізняється від попередніх? Які знаки тут можливі?
- Складіть рівняння та розв’яжіть їх.
Завдання № 102 (2) (с. 32).
- Замість букв напишіть їхні числові значення і поясніть вибір знака нерівності.
Розв′язання біля дошки з коментуванням.
ІІІ ЗАКРІПЛЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Закріплення та повторення.
Розв′язування задач за допомогою рівнянь.
Завдання № 103 (с. 32).
- Прочитайте умову і розгляньте схему до задачі.
- Що в задачі невідомо? Що позначено буквою х?
- Поясніть, як склали рівняння. Як знайти невідомий додаток?
- Розв′яжіть рівняння самостійно і дайте відповідь на запитання задачі.
Завдання № 107 (с. 32).
- Яких тварин представляли на виставці?
- Як довідатися, скільки усього тварин представили за два дні? Обґрунтуйте вибір дії.
- Скільки серед них було собак?
- Як довідатися, скільки було котів?
Самостійна робота із взаємоперевіркою.
Завдання № 104 (с. 32).
2. Завдання № 105 (с. 32).
Завдання № 106 (с. 32).
3. Підсумки уроку.
- Про який новий спосіб розв’язування задач ви сьогодні довідалися?
- Як знайти невідомий доданок?
Домашнє завдання: № 110.112(1-3)